donderdag 17 mei 2012

The good life


Vandaag een zeer ontspannen Hemelvaartsdag gehad. Ik kwam redelijk goed de nacht uit, wel boven de 10. Meteen van spuitplek gewisseld – dat gaat me steeds makkelijker en sneller af.

Vanmorgen kwam onze lieve vriendin Nanny Appel uit Zuidermeer met de taxi. We dronken koffie, bereidden een minestronesoep uit het blad van een grote supermarktketen in Nederland voor en gingen nog even naar Zaandam, omdat daar een winkel van die keten open was. Ik had het onzalige idee opgevat om vegetarische hamburgers te maken, incl. bruine vloerkadetten. Daar had zoonlief Jannes geen zin in. Dus we kochten in iedere geval ‘gewone hamburgers’, hoewel deze biologisch en van rundvlees waren, omdat die winkelketen blijkbaar niet zo voor varkenshamburgers is (of wij hebben niet goed gekeken?). Ook  wilde ik Limabonen hebben, die in die minestronesoep hoorden. Ik had ze in de soep al vervangen door witte bonen, maar toch maar even aangeschaft voor een volgende keer. Zo ook Quinoa, dat we gisteren aten – een nieuw product, een graansoort uit Zuid-Amerika, zo lekker! Als je dan toch in zo’n winkel op je gemak aan het rondkijken bent, kom je ook aparte dingen tegen, zoals Mikado van chocolade-stengels.  Dat gaan we na het eten spelen (en opeten) En alcoholvrije Chardonnay wijn – ook maar in het mandje, want daar had ik over gelezen, in het blad van diezelfde grote supermarktketen uit Nederland.
Terug thuis konden we meteen aan tafel, dankzij Marinus. Er stonden allerlei lekker dingen op tafel om op de chiabatta te smeren of om ermee beleggen. En de soep was zeer geslaagd en zeer vullend.

Lekker een middagdutje erna en toen even aan de slag in de tuin. Ondertussen hadden ‘de mannen’ al het meeste van het gras gemaaid. Jannes doet dat grasmaaien sinds vorig jaar en wil ook wel de slootkanten doen, zodat Marinus weer wat werk uit handen genomen wordt.

Sinds vorig jaar heb ik een bak met onkruidremmende worteldoek en aarde vlak bij de tuindeur voor tuinkruiden etc. Vorig jaar ging veel mis door de overmacht van vraatzuchtige slakken. Dit keer ga ik beter opletten. De kruiden heb ik binnen in een oud aquarium gezet. Buiten komen diverse plantjes, ik wil ook wat sla kweken, komkommer, tomaat, laurier, etc. Hopen dat het dit jaar wat wordt.
Onze tuin is vergeven van zevenblad. Ik heb eco-spul daartegen gekocht, maar moet nog zien of dat werkt. 3000 vierkante meter tuin is mooi, maar niet met zevenblad, oprukkende hedera en massale fluweelboom-opslag. Marinus doet wat hij kan met een oude grasmaaier hobbelend dwars door de borders en perken.
Die bak met groenten en kruiden is ontstaan door een idee van square gardening, dat  in Nederland door de jongeman Jelle onder de aandacht is gebracht. Hij noemt het de makkelijke moestuin. Zie http://www.makkelijkemoestuin.nl 
Hij was te lui om veel te moeten wieden en sproeien en verzon een methode waarbij dat niet nodig is en er toch veel rendement is.Hij heeft een ingewikkelde verhouding bedacht tussen humusaarde, turf en een soort isolatiemateriaal dat vocht vasthoudt. Ik houd het wat simpeler met gewone aarde en toch maar sproeien en wat wieden.

Ik volg de laatste tijd met veel interesse het nieuws rond initiatieven om in steden bouwterreinen voor groente- en fruitvoorziening te gebruiken. Zelfs op daken kan er groente verbouwd worden. Al die verlaten bedrijfsterreinen kunnen straks omgebouwd worden tot mega-moestuinen en boomgaarden. Dat zou geweldig zijn. Ook heerlijk voor de mensen om het groen weer op te zien rukken tussen al het asfalt.

Na een gezellige happy hour, met wijntjes en een whiskey voor Marinus,  gezeten op onze leunstoelen in de keuken, heb ik samen met Nanny alles klaargezet voor de hamburger maaltijd. Voor de heren was er een dubbele hamburger op een bruine vloerkadet met sla, komkommersalade, tomaat, rode uiringen en tuinkers. Nanny en ik beperkten ons tot een enkele vegaburger, aangeklede sla met sperzieboontjes en aardappelschijfjes uit de Actifry, een geweldig apparaat!


Lekker toetje, kopje koffie met een spelletje mikado, waarbij Marinus verschrikkelijk vals speelde en Nanny vreselijk moest lachen.  Het was een heerlijk ontspannen rit heen naar en weer terug van Zuidermeer.

Oh ja, zojuist even die alcoholvrije wijn geprobeerd…… hummm, helaas niet te …….! Als je dan geen alcohol wilt drinken, drink dan water zou ik zeggen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten