dinsdag 18 september 2012

Slecht ogende bloedsuikers


Omdat de foto van mijn oog, die ik gisteren plaatste wel wat heftig was, heb ik er maar even een onderschrift met aanwijzingen aan toegevoegd.
De donkere plekjes moeten opgevat worden als dijken en duinen. De hele 'grap' van rethinopathie is dat je bloedvaten gaan lekken, zoals onze dijken in Nederland kunnen overstromen bij hoog water of door slecht onderhoud.
Wanneer bij diabeten de bloedvaten in het lichaam vernauwen, kan dat in de ogen  dramatische gevolgen hebben Het gezichtsveld maakt maar een klein deel van het oog uit, maar als dat door vocht en bloed overspoeld wordt, ben je klaar en kun je dus blind worden.
De bedoeling van een laserbehandeling is  dat er vele puntjes dichtgebrand worden op die plekken waar vocht lekt en dus 'vaat-uitbraak' verwacht kan worden. Er zijn oogartsen die ervoor kiezen grote gebieden ineens te 'bombarderen' met licht. Mijn oogarts, van der Feltz, die ik in de VU leerde kennen, koos ervoor om vele kleine gebiedjes aan te pakken. Het maakte de laserbehandelingen wel zwaarder en langduriger, althans in mijn geval omdat ik er heftig op reageerde, maar de uitkomst is uitstekend.
Van haar vakwerk hebben velen, die ook patient van haar waren in de VU nog steeds profijt (en hopelijk nog lang).

Vandaag wilde ik een fruitdag organiseren. Thuis het fruit (een banaan en een peer) gewogen en de koolhydraten berekend. Ik moest om 8 uur bij Mensendieck zijn en om 9 uur een presentatie geven over het Vertrouwenspersoon zijn. Daarna had ik nog steeds een prachtige bloeduiker, nl. 6,1 en begon aan de banaan, 24 koolhydraten, dus 4 eenheden.
Om 12 uur was de bloedsuiker 8,0 en nam ik de peer, 250 gram, dus ik rekende 30 koolhydraten en voegde 3,5 eenheden toe. Tijdens een gesprek als vertrouwenspersoon voelde ik de bloedsuiker dramatisch dalen. Gelukkig was het gesprek voorbij en kon ik in de auto even bijkomen en meten: 2,7. Druivensuikers gegeten, naar huis gereden, mineola's en een 1/2 citroen uitgeperst, boterham met kaas. Ik rekende 50 koolhydraten (blijk ik achteraf de druivensuikers niet meegeteld te hebben) en spoot dus weer 5 eenheden.
Bij de bloedsuiker van 13,1 om 18.00 uur at ik pompoen-soep met stokbroodjes en spoot weer 4,5 eenheid. Na 2 uur (en opkomende dorst) toch maar 2 E erbij. Na 3 uur bleek ik een bloedsuiker van 21,0 te hebben. Daar word ik dan echt niet goed van. En ondertussen kom ik voor mijn gevoel kilo's aan. Maar we blijven het proberen. Zie hieronder mijn vastberaden blik (met grote pupillen, want de foto is van gisteren).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten