dinsdag 30 oktober 2012

een toekomst zonder diabeten



Ik las het verkeerd, deze poster van het diabetesfonds.
Ik las: een toekomst zonder diabeten.
Nou lekker zeg, dacht ik. Willen ze van ons af? Scheelt wel veel in de zorgkosten natuurlijk.
Want we zijn met bijna een miljoen mensen. Misschien een idee om de insuline niet meer te vergoeden? Of de zelfcontrole middelen?
Maar geen cynisme nu.

Vandaag ging ik naar het diabetes caroussel. Ik had me daar enorm op verheugd, ben gek op draaimolens.
Ik stapte in bij mijn diabetes verpleegkundige Belinda. Die had uit mijn weblog een aantal punten gehaald om over door te praten. Slim van haar! Het ging over de bloedsuiker van 26 die ik natuurlijk had kunnen voorkomen door niet zo zuinig te zijn met extra insuline-toedieningen. Maar zonder belerend te zijn, maakte ze me toch weer veel dingen duidelijk(er). En dat vind ik zo prettig van haar.
Voor de pijnlijke vingers kreeg ik meteen een prikpen met meerdere naaldjes mee om uit te proberen. Op die manier worden mijn vingertoppen gespaard.
Daarna kwam de podoloog Jan aan de beurt. Er is toch nog wel veel gevoel in mijn voeten en de pijn zit 'm vooral in de overgevoeligheid. Daar is gewoon niets aan te doen. Het goede nieuws is dat ik het nog kan redden zonder pijnstillers, maar de natheid en kou verergeren de klachten.
Vervolgens stapte ik binnen bij de dietiste. Die nam mijn laatst opgegeven eetpatroon door en we moesten constateren dat er weinig aan veranderd was: geen ontbijt en te weinig fruit, tenzij je de druivensap 's avonds meerekent ;-)
Zij raadde me aan om vitamine D te gaan slikken - daar ben ik meteen mee begonnen - en om wat meer zuivel te gebruiken, bijv. 's morgens yoghurt met fruit. Daar hebben Marinus en ik naderhand meteen inkopen voor gedaan.
Toch wel goed zo'n caroussel, waarbij je jaarlijke alle belangrijke controles op 1 middag kunt afwerken.
Ik ga over een maand weer de HbA1c laten bepalen. Tot die tijd weer even  goed aan de bloedsuikers werken. Rond de koers van 7 voel ik me het beste. Morgen eerst maar een wortelkanaalbehandeling laten doen. Dat zal ook schelen in de uitslagen.

En dit caroussel had ik verwacht in het Waterlandziekenhuis:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten