dinsdag 21 augustus 2012

Wonderbaarlijke spijziging

Gisteren ferm de zaak ter hand genomen en de basale stand verhoogd. Ik was zo boos dat ik weer een 17,8 scoorde! Vanmorgen met sterretjes in de ogen wakker: 2,8 - beetje te laag. Gelukkig ging het de rest van de dag beter, al was het de eind van de middag toch weer wat aan de lage kant (3,8). Maar zojuist 8,4 gemeten en dat is prima voor de nacht.
Verschillende mensen spraken me aan op die insulinepomp en dat het toch zo'n gedoe was en is. Natuurlijk kost het tijd, maar ik heb echt het idee dat ik met die pomp beter instelbaar ben dan zonder en met name gedurende de nacht, waarin je toch niet echt kunt ingrijpen. Bovendien heb ik de hoop dat het met de lagere basale instelling van Henk Veezen nog beter zal gaan. Dat moet alleen met beleid. Ik kan niet ineens alles veranderen, want ik moet wel gewoon kunnen blijven functioneren.

Het was spannend de afgelopen dagen. Twee mensen in de Prinsenstichting die erg ziek waren. bleken vandaag beter te gaan. Dat was een mooie meevaller, al zal het niet lang zo duren.
Aan het eind van de middag ging ik voor het eerst naar een voor mij nieuwe locatie om 4 mensen te spreken, met hen te bidden, bijbel lezen en communie te vieren. Eén van hen was jarig geweest, dus ik had een kadootje mee (lekker chocolaatjes), maar ik was de hosties vergeten. En daar zat tenminste één van vier op te wachten. Dus eerst naar de begeleiding in de keuken met de vraag of ze misschien een toastje hebben of cracker? Nee, wel een Maria kaakje. Toepasselijker kan het toch eigenlijk niet?Degene die communie wilde heet Ger en ik las hem het verhaal voor van de wonderbaarlijke spijziging uit de Woord voor Woord Bijbel. Ik had de neiging om hem de uitleg van Feitze Boerwinkel te vertellen. Dat al die mensen die zo graag naar Jezus luisterden en de tijd vergaten tegen de tijd dat er gegeten moest worden hun meegebrachte boterhammen uit de zak haalden en zo zelf een wonderbaarlijke spijziging veroorzaakten. Dat is natuurlijk te ingewikkeld voor Ger. Dus ik probeerde uit te leggen dat je door eten te verdelen met meer mensen kunt eten dan je had gedacht. Wij zouden het Mariakaakje met z'n 2en delen, maar dat kon evengoed met 4 mensen of 8 of 16, enzovoort.
Vervolgens brak ik het Maria kaakje in drie-en. Nog een stukje eraf en we waren in gedachten  met vieren. Gelukzalig zei Ger amen en we deelden de communie. Wonderbaarlijk is dus elke spijziging!
Over spijziging gesproken: morgen krijgen we een collega met vrouw op bezoek. In een uur tijd hebben Marinus en ik voorbereidingen getroffen voor de volgende wonderbaarlijke spijziging a la Onno Kleyn met Pilav rijst, kipfilet met tijm en bacon en gewokte spinazie met voorge'glazuurde' ui. Dat is nog eens wat anders dan een Mariakaakje!
Ik hou van koken, van mensen spijzigen en van delen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten