dinsdag 12 mei 2015

De 640G is uit

De titel van deze blog roept natuurlijik vragen op. Gaat het om een nieuw type auto? Of een nieuw type Ipad of mobiel?
Nou nee, het gaat om de nieuwste insulinepomp van medtronic.
En hij kan nieuwe dingen die de oude pomp niet kan.
Met veel enthousiasme werd hij vandaag gepresenteerd in Corpus, het museum over de mens in Oegstgeest. En Marinus en ik waren er bij.
Waarom schrijf ik eigenlijk over een pomptype in de hij-vorm? Misschien omdat het om technische gadgets gaat waar over het algemeen mannen meer van houden dan vrouwen?
Kan zijn.
Wat kan deze 640G dat mijn mini med niet kan?
Tja, hij kan bij daling van je bloedsuikers de insuline-toevoer eerder doen stoppen en . . .  en dat is echt slim: na een tijdje wachten al dan niet zelf besluiten de insuline-toevoer weer te hervatten.
Groot voordeel voor mensen met veel nachtelijke hypo's.
Mijn minimed stopt pas met insuline geven als het al te laat is en, erger: dan is er nog een voorraadje insuline in het lichaam aanwezig die voor nóg verdere daling zorgt, zodat je je de volgende dag echt beroerd voelt, samen met de hogere bloedsuiker-waarden die automatisch volgen op een diepe hypo en een automatisch twee uur durende stop.
Dus dit betekent zeker winst, maar het is nog niet de closed loop waar ik op hoopte.
De closed loop houdt in dat de glucose en insuline in het lichaam in evenwicht worden gehouden zonder menselijke inmenging. Zo'n systeem wordt ook wel kunstmatige alvleesklier genoemd.

De 640G is dus nieuws voor mensen met veel nachtelijke hypo's, maar in feite zit mijn probleem juist aan de andere kant: te hoge waarden die maar niet willen dalen, met name in de avond.
Daar zijn ze bij medtronic ook mee bezig en dat wordt de volgende stap: een pomp die niet met basale toevoer werkt, maar met telkens kleine bolussen, zoals het in het menselijk lichaam van nature gaat.
Er werden heerlijke hapjes geserveerd daar in Oegstgeest, maar Marinus merkte terecht tijdens de terugrit op dat een KH-aanduiding (een koolhydraten-aanduiding) wel handig geweest ware. En dat blijkt ook nu ik, ondanks herhaardelijk bolussen op de gok toch op bloedsuiker 18 terecht gekomen ben. Catering-bedrijven en restaurants: waarom doen jullie zoveel suiker in jullie producten? Hou daar eens mee op!

Ik kreeg een tasje mee met informatie over de nieuwe pomp en..... leuke jasjes voor mijn pomp en bloedsuikermeter: kinky!!!


En hij heeft zelfs een leuk achterkantje, hihihihi
 



2 opmerkingen: