vrijdag 10 april 2015

De Stress-factor

"Stress is een vorm van spanning. Het bereidt het lichaam voor te gaan handelen: de hartslag en bloeddruk gaan omhoog, de spieren spannen zich, haren gaan rechtop staan en de zintuigen worden scherper (ogen en oren op scherp). Je bent klaar voor actie: of vechten of weglopen."

Bij diabeten werkt stress ontregelend. Er komen stoffen vriij (zoals o.a. adrenaline en cortisol) die bij sommigen zorgen dat de bloedsuikers omlaag gaan, bij anderen juist omhoog, zoals bij mij.
Een maand geleden was ik bij de internist. Hij liet me een grafiek zien van mijn gemiddelde bloedsuikers vanaf januari 2013. Daaraan kan je duidelijk aflezen wat stress bij mij heeft gedaan en dus doet.
Hier is de grafiek:


De eerste daling van mijn bloedsuikers zijn ontstaan na janauri 2013 toen ik me ziek gemeld had. Daarna is er een stijging te zien die te maken had met de spanningen rond wel of niet afgekeurd worden.
Eenmaal afgekeurd gaat de gemiddelde bloedsuiker weer omlaag.
Dan kabbelt het zo door tot de laatste meer gematigde daling. Die is vanwege de bloedsensor die ik inmiddels een half jaar draag.
Het is duidelijk: stress geeft stijging van mijn bloedsuikerwaarden.

Vanmorgen is dat ook weer heel duidelijk gebeurd. Ik begon de morgen met een bloedsuiker van 8,5. Ik werd door iemand beschuldigd van iets dat ik niet gedaan had en schoot in de stress.
Daarna fietste ik naar Mensendieck therapie toe. Ondanks de fietstocht was de bloedsuiker gestegen naar 18,5! De grafiek zag er zo uit:

Bah.
Weg met die stress.
Ik ga lekker op het balkon zitten met dit mooie weer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten