donderdag 29 januari 2015

Onbegrijpelijk 2

Nou ja, onbegrijpelijk was het niet helemaal gisteren als ik er nog eens goed over nadenk. Nadat ik de spuitplek had verwisseld, duurde het alleen zo lang voordat de bloedsuiker weer ging dalen, dus heb ik iets te flink ingegrepen, met als gevolg: een hypo in de avond.
Maar dat flinke ingrijpen komt omdat hoge bloedsuikers meteen pijnlijk voelbaar zijn aan handen en voeten en de daling zo langzaam gaat . . .
Soms lijkt het alsof het lichaam de insuline niet accepteert.
Zo lijkt het.

Enige tijd geleden verkondigde ik nog dat sinds ik de sensor heb mij duidelijk is geworden dat het managen van diabetes een kwestie is van strak rekenen.
Maar toch is daar niet alles mee gezegd. Toch zijn er nog vele factoren die een evenwichtige instelling verstoren, afgezien van  voeding, darmwerking en beweging zijn dat bijvoorbeeld hormoonschommelingen, infecties, stress, weersomstandigheden, slaaptekort, etc.
Diabetes is een stofwisselingsziekte en die stofwisseling wordt door vele factoren beinvloed.

24 uur per dag opletten valt niet mee, maar toch ben ik blij met de pomp en met de sensor. Zo kan ik dankzij de sensor zien dat mijn bloedsuiker nu 7,2 is. Prima score zo vlak voor het eten.
En dat eten wordt: saucijsjes, purée van aardappel en selderijknol met rode kool.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten