dinsdag 21 mei 2013

Volkomen kookboek 1977

Tegenwoordig maak ik een weekmenu, zodat ik niet elke dag hoef te bedenken wat we zullen eten.
Ik haal recepten uit verschillende bladen of zoek via smulweb met de ingredienten die ik in huis heb. Gisteren zocht ik iets op in mijn volkomen kookboek. Dat is een uitgave uit 1976 van een grote supermarktketen met recepten van Wina Born. Ik kreeg het in 1977 tijdens Sinterklaas van mijn tante Rola en sla het dus nog regelmatig na.
Toch is er veel veranderd in de keuken. Veel dingen staan er niet in, zoals wokken. Al lijkt het op sauteren, maar dan met olie, zonder boter. Er werd in de 70er jaren veel meer boter gebruikt dan nu.
Ik ging op zoek naar klassieke gerechten.
De maaltijden die de tand des tijds hebben doorstaan en nog steeds bereid en gegeten worden.
De eerste klassieker die me te binnen schoot was Boeuf Bourgignon. Wina Born van het Volkomen kookboek wijdt er alleen een korte melding aan, nl.dat a la Bourgignonne bestaat uit een garnituur van spek, uitjes, champignons en wijn. Dat gaan we vanavond eten en heb ik gisteren al gemaakt. Stoofpotten zijn het lekkerst 'the day after'.
Ook opvallend is dat in de 70er jaren veel met drank werd gekookt. Sherry, bleeeeeh!
Om ook verschillende landen recht te doen, ziet mijn kooklijst voor de komende tijd er als volgt uit:
Coq au vin,
Fish and chips
Kip a la bonne femme
Loempia
Paella
Spaghetti in de oven
Souvlaki met tsatsiki-saus
Tsjap tjoi
Vlaamse konijn met mosterd en wit bier en dan zonder konijn, maar met kip!




 Door het vochtige weer heb ik extra last van de neuropathie.
Twee dagen geleden weer een snelle ontregeling door - alweer - een verkeerd terecht gekomen naaldje. Nu had ik gelukkig sneller door dat daar de kneep zat, dus snel weer van spuitplek gewisseld en al snel ging de suiker zakken, van 23 naar 7.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten