maandag 7 januari 2013

Silence is golden

"Op de stilste plek op aarde blijkt dat stilte niet bestaat. In de geluiddichte 'dode kamer' in Minnesota hoor je je hartslag, het gegorgel van je ingewanden, het bloed dat door je aderen stroomt... Gekmakend.
Volgens het Guinness Book of Records is het de stilste plek op aarde. In deze rumoerige tijden moet dat velen paradijselijk in de oren klinken, maar dat is het niet. Geen mens houdt het lang vol in de zogeheten 'dode kamer' van de universiteit van Minnesota, het record staat op drie kwartier."

Dit lees ik vanmorgen op de site van Trouw, in het kader van de maand van de spiritualiteit die aanstaande vrijdag begint. Ooit had het Evoluon in Eindhoven (een educatief technologie museum van Philips) ook een plekje waar het stil was. Als je daar even bleef, hoorde je inderdaad vooral het lawaai van je eigen lichaam.
Ooit vertelde iemand mij dat hij al mediterend erachter kwam een zware toon in zijn hoofd te hebben. Die kreeg hij door meditatie eruit.
Sinds mijn hersenschudding zit er ook een suis in mijn hoofd. Moet ik toch weer (meer) gaan mediteren. En dat kan, want aanstaande vrijdag (11 januari) begint de maand van de spiritualiteit met een stilte-meditatie op het Museumplein in Amsterdam. http://www.maandvandespiritualiteit.nl/
Ondertussen gaat het met mijn bloedsuikers goed vandaag: allemaal beneden de 10! Heb gisteravond een weekmenu uitgedacht en hoop zo de boel in het gareel te houden. Als ik met ietsje meer tijd ietsje betere bloedsuikers kan halen, dan is dat prachtig. Nu nog meer bewegen in het nieuwe jaar. Dat valt niet echt mee. Vandaag was de gevoelstemperatuur buiten laag en dat voelen mijn voeten meteen: pijn!

Stilte is goud waard. Daar zongen de Tremeloes ook over in 1967, maar als je goed luistert naar de tekst bedoelen ze in feite het tegenovergestelde. Als het nodig is om je stem te verheffen omdat iemand anders onrecht aangedaan wordt . . . .   Het moet dus niet te stil worden op de wereld.

The Tremeloes uit 1967: Silence is golden
http://www.youtube.com/watch?v=pyj2qL-bQ4E

Geen opmerkingen:

Een reactie posten